Column Anneke - Kruisbestuiving

Uitgelicht op: 19-09-2017 om 12:52 in: Deelnemers

Met een kleine omweg sta ik nu dan toch echt voor de klas. Niet meer ‘Anneke’, maar ‘mevrouw Madern’. In 2003 maakte ik de switch van mijn studie Archeologie naar Biologie, omdat ik heel graag paleontoloog wilde worden, maar – zo meldde ik mijn ouders – als dat niet zou lukken werd ik wel gewoon net als mevrouw Gaasbeek (de rector van mijn oude gymnasium, voormalig biologiedocent).

Ik bleef maar biologiedocenten tegenkomen op verschillende plekken buiten de klas, zoals Kees Moeliker van Het Natuurhistorisch in Rotterdam en andere directe collega’s in onder andere Naturalis en het Museon. De museumwereld zit vol met geïnspireerde docenten die ‘meer willen’. Ik vind het geweldig, die drive om natuuronderwijs groter, breder en beter te maken. Maar ergens is het ook jammer dat dat blijkbaar binnen de klas niet altijd kan.

Sinds vorig schooljaar, met een nog lopende PhD bij Naturalis, werk ik vier dagen in de week als docent biologie en STEAM (Science Technology Engineering Arts Mathematics) bij het Odulphuslyceum in Tilburg en één dag in de week heb ik Naturalis Biodiversity Center als thuisbasis.

Kruisbestuiving dus, en dat is letterlijk en figuurlijk waar mijn medetrainee Jouke Sjollema en ik mee bezig zijn voor het project Leren Doe Je Samen (LDJS) vanuit de Stichting Nederlandse Natuurhistorische Collecties. Voor het project Bijenradar, aangesloten bij Nederland Zoemt, bezoeken wij natuurhistorische musea in Nederland om uiteindelijk een educatief pakket te kunnen afleveren volgens de Onderzoekend Leren-methode. Want leren doe je niet alleen in een klaslokaal, maar ook in een museum, en daarbuiten. Werken met echte materialen, verwondering prikkelen en vragen stellen, dat maakt onderzoeken leuk en interessant.

Afgelopen maandag 11 september was er een trainingsdag van LDJS. Meer dan honderd museumeducatoren bij elkaar. De hele dag stond in het teken van die verwondering, van vragen stimuleren en leerlingen enthousiasmeren. Allemaal zaken die ook in de klas bijzonder bruikbaar zijn (het programma en extra materialen vind je op: www.lerendoejesamen.net/documenten).

Op mijn school wordt ook bijzonder onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen gegeven en met mijn derde klas ging het vorige week over hoe dieren eten. Het boek loslaten is nog moeilijk voor mij als beginner, maar ze zelf dingen uit laten zoeken met het boek als bron, dat kan natuurlijk ook. In mijn heerlijk ruime lokaal liet de paleontoloog in mij de leerlingen in groepjes schedels onderzoeken. Wat is nou een vleeseter en wat is een planteneter? Hoe kun je dat zien? En waarom is het gebit van een paard nou zo anders dan dat van een koe? Ze eten toch allebei gras?

Vijftig minuten later was alles weer netjes opgeruimd. Mijn klasje had keihard doorgewerkt, elkaar geholpen, mij de oren van het hoofd gevraagd, in het boek en via hun Chromebooks allerlei informatie opgezocht en ik stond met een dikke glimlach in het lokaal. Soms lijkt het alsof ik dat ‘meer’ al heb, door de kruisbestuiving en door de vrijheid die deze school mij geeft. Maar komende jaren ga ik nog keihard meer leren, en dat doe ik dan, ook na mijn traineeship, het liefste samen!