Column Hidde - ‘Welkom in het nieuwe West’

Uitgelicht op: 26-09-2017 om 12:39 in: Deelnemers

“Meester waarom gebruikt u zulke moeilijke woorden, wij doen geen vwo ofzo. U geeft mij hoofdpijn”. Dat was de reactie van Omar toen ik vertelde dat ik sociale geografie en planologie had gestudeerd. Ik was zijn vraag aan het beantwoorden waarom ik ervoor had gekozen om aardrijkskundeleraar te worden. Stiekem zijn het ook vooral dit soort fantastische opmerkingen van leerlingen die ervoor zorgen dat ik ook docent aardrijkskunde wil blijven. Waarschijnlijk zonder dat Omar zich hiervan bewust is. Dit is slechts een van de vele anekdotes die ik haal uit mijn nieuwe 3 mavo klas, die ik op het moment dat ik deze column schrijf al welgeteld twee keer les heb gegeven.

Ik werk sinds één maand op het Lumion in Nieuw Sloten, Amsterdam Nieuw West. Een mavo-havo-vwo-school die werkt volgens de onderwijsvisie van Kunskapsskolan. Deze visie gaat uit van leerlinggestuurd onderwijs, in plaats van docentgestuurd onderwijs. Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor het inplannen van de hoeveelheid en het niveau van de leerstof, en hebben geen tas vol boeken, maar een iPad vol met verschillende vakken. Dit vindt allemaal plaats in Amsterdam Nieuw West, een stadsdeel dat voornamelijk negatief in het nieuws komt en bekendstaat als een achterstandswijk. Het Lumion probeert leerlingen uit deze wijk op een eigenwijze manier klaar te stomen voor de rest van hun leven, en daar hoort eigen verantwoordelijkheid bij.

Deze verantwoordelijkheid voel ik zelf ook als docent op een school die innoveert en inspeelt op vernieuwend onderwijs. Waarbij ik mijn lessen ook wil aansluiten bij de doelgroep uit de wijk, zodat ook Omar geboeid wordt. Dus probeer ik mijn leerlingen op zo veel mogelijk manieren te prikkelen voor bepaalde onderwerpen en deze behapbaar en de moeite waard te maken. Vandaar dat ik vorig jaar in mijn eerste jaar als docent ben begonnen met het creëren van mijn alias: ‘de meestervlogger’ (of de vlogmeister).

Dit als reactie op de soms saaie Schooltv-filmpjes die wel informatief zijn, maar niet leuk. Stukjes films of serie zijn leuk, maar niet altijd informatief. Gelukkig had ik mijzelf en mijn mobiele telefoon nog en zend ik aardrijkskunde rechtstreeks naar mijn leerlingen, op locatie in binnen- en buitenland. “Even wachten lieverd, dit is echt een perfecte vloglocatie”, mijn vriendin is er inmiddels aan gewend als we op vakantie zijn. Voor de leerlingen is het vooral leuk dat zij hun docent, die een poging doet tot een Arabisch introductiepraatje, met zonnebril op middenin een geërodeerde kloof in Marokko zien staan. Oja, en wellicht leren zij ook nog wel iets van het verhaal hoe een dergelijke kloof kan ontstaan. Na het laten zien van de eerste vlog in mijn vorige 2 havo klas was de standaardvraag in de daaropvolgende lessen steevast: “Meneer, wanneer komt uw nieuwe vlog uit?” Zelf niet eens wetende dat ik inmiddels een gevestigde vlogger was… Zal ik dan toch maar een vlogkanaal starten?

Het mooiste zou zijn als leerlingen worden geënthousiasmeerd om zelf te gaan vloggen over de lesstof, dit kan natuurlijk voor verschillende vakken. Dit vloggen is slechts een voorbeeld van wat er mogelijk is als docent. Ik ben van mening dat docenten zichzelf moeten blijven uitdagen om de leerstof zo boeiend mogelijk aan te reiken. We kunnen zo allemaal een klein (geërodeerd) steentje bijdragen om het onderwijslandschap te laten meegroeien met onze maatschappij. Ik voel mij bevoorrecht om hierin een poging te doen in een wijk waar het enorm waardevol is om van de leerlingen terug te krijgen dat ze het leuk vonden. Want als ze het leuk vonden hebben ze vast ook wel iets geleerd… Ook Omar.