Column Lyckle - Uitdaging en afwisseling

Uitgelicht op: 30-05-2017 om 14:28 in: Deelnemers

Toen ik twee jaar geleden op zoek was naar een baan had ik twee voorwaarden; het werk moest uitdagend en afwisselend zijn. Op basis van de vooroordelen lag een carrière in het onderwijs dus niet voor de hand. Eerst De Klas bood echter een afwisselend en uitdagend programma en zo werd ik toch natuurkundedocent in het voortgezet onderwijs.

Als snel kwam ik erachter dat lesgeven een stuk ingewikkelder is dan gedacht. Combineer dit met een intensieve lerarenopleiding en leiderschapsprogramma en in het eerste jaar heb ik geen moment aan nieuwe uitdagingen gedacht. Hierdoor bleven de twijfels; gaat het onderwijs op den duur niet vervelen? Word ik op technisch vlak voldoende uitgedaagd?

Afgelopen jaar heb ik over deze vragen na kunnen denken. In het project bij TATA Steel maakte ik kennis met het bedrijfsleven, bedrijfsopleidingen en de productie van staal. Daarnaast gaf mijn school(1) me de mogelijkheid een uitgebreid nascholingsprogramma te volgen. Zo leerde ik op onderwijskundig vlak veel over formatief toetsen bij de Jong NVON(2) conferentie. Op vakinhoudelijk gebied kwam ik aan mijn trekken door het volgen van masterclasses(3) bij Shell (olie- en gaswinning) en het Erasmus MC (medische beeldvorming en beeldinterpretatie). Een programma met veel afwisseling en meer dan voldoende – soms zelfs wat te veel – uitdaging, maar hoe zit dat in de toekomst?

Inmiddels is het bijna zomervakantie en de plannen voor komend schooljaar zijn gemaakt. Op school mag ik voor het eerst lesgeven aan een examenklas. Daarnaast heb ik allerlei ideeën over hoe ik de kennis en ervaring uit de masterclasses toe wil gaan passen in mijn lessen. Technische uitdaging vind ik in een nieuwe studie, ditmaal voor een eerstegraads lesbevoegdheid wiskunde. Genoeg uitdaging en afwisseling, dus blijf ik de komende jaren nog graag docent.

 

(1)  Het Melanchthon Bergschenhoek.

(2) Jongerenafdeling van de Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen.

(3)  Georganiseerd door het Bètasteunpunt Zuid-Holland/Regionaal Steunpunt Leiden.