Column Saskia - Is passie overdreven?

Uitgelicht op: 07-11-2017 om 11:40 in: Deelnemers

Ooit legde iemand mij uit dat mensen die zeggen dat ze het ‘druk druk druk’ hebben, waarschijnlijk overdrijven. Immers, hoe kunnen deze mensen anders de tijd hebben om 3x ‘druk’ te zeggen?

Toch ligt in het onderwijs en in dit traineeship het gevaar van een ‘druk druk druk’ persoon te worden op de loer. Het valt me op hoe normaal het is om altijd met je lessen bezig te zijn, je altijd verplicht te voelen te reageren op mails en apps, en dit ook nog eens met een Eerst De Klas-visie te doen. Natuurlijk doorzag ik dat probleem en natuurlijk zou ik nooit in deze valkuil vallen.

Zo blauw (Eerst De Klas-vocabulaire voor analytisch en planmatig) als ik ben heb ik bewézen dat ik het niet druk kán hebben. Met 19 lessen, een brugklasmentorraat, een werkweek naar Texel en zelfs nog professionaliseringsuren kom ik uit op 1121 klokuren per jaar werken. Verdeeld over 40 weken is dit 28 klokuur per week, wat 7 uur per werkdag moet zijn. Daarnaast hebben we 12 weken vakantie, hoezee! Het leven van een docent is puur slapend rijk worden!

Hoe kon het dan dat een groot deel van mijn nazomer bestond uit to do’s moeten selecteren op welke ik nog wel afkrijg vandaag en welke minder schade oplopen als ik ze niet zou doen, niet kunnen afspreken met vrienden, laat staan thuis nog te kunnen ontspannen? Ik had zó veel te doen en ik wist echt niet wanneer ik wat kon doen. Langzaam veranderde ik na de zomervakantie in een ‘druk druk druk’ mens.

Hier kan een blauw persoon natuurlijk helemaal niet tegen. Iets dat in getallen klopt, moet altijd waar zijn. Waar ik geen rekening mee had gehouden is dat lesgeven niet alleen maar werkwoord is, maar dat je door groeiende betrokkenheid en visie meer docent ‘wordt’. Je krijgt ideeën over verbeteringen voor je school, wil meedenken met de onzekerheden van een mentorleerling, bedenkt langzaamaan hoe je je in de toekomst nuttig wil blijven maken in het onderwijs. Al deze processen gaan door, terwijl je fysiek niet meer aan het werk bent.

Blijkbaar is het proces waar ik nu in zit veel groter dan alleen het leren lesgeven, ik word langzaam een personificatie van mijn vak. Het steeds meer zien wat het onderwijs betekent en wat ik voor het onderwijs kan betekenen maakt mij dolenthousiast over het traineeship dat ik mag doorlopen. Het is alleen wel een proces dat doorgaat gedurende je hele dag, nacht en week. Het stopt niet bij mijn blauwe analyse van 1121 uur. Passie voor je werk schijnt dat te heten. In mijn zoektocht naar het minder druk hebben bedacht ik me dat ik het gevoel van drukte wel wil verminderen, maar de groeiende passie juist helemaal niet! Ik denk dat veel mensen gepassioneerd zijn over hun werk verwarren met ‘druk druk druk’ moeten zeggen en voelen. Laten we hopen dat al deze mensen dus niet overdrijven, maar vooral heel veel passie en vuur meedragen.

Heb ik die balans tussen vuur en drukte al gevonden? Nee, nog niet. Wat ik weet is dat ik het beste gedij bij mijzelf meer ontwikkelen en mijn opgedane weerbaarheid gebruiken in een vak waarin ik blijkbaar echt iets kan toevoegen. Wat ik ook weet is dat de passie voor het vak docent zeker in mij zit. Dan komt het met de ‘druk druk druk’ overdrijverij ook wel goed.