Column Sophie - Transitie

Uitgelicht op: 23-01-2018 om 14:19 in: Deelnemers

Een continu draaiende wereld zorgt altijd voor transitie. Of we het nu hebben over de stormachtige veranderingen van het weer, de energietransitie of de transitie van het politieke klimaat in Amerika; veranderingen zijn onvermijdelijk.  

De meest intrigerende transitie is toch wel die van een leerling in een schooljaar. Zeker op de school waar ik werk; een school waarbij iedereen losse vakken kan volgen als bijscholing of als extra poging om tóch dat diploma te halen. Een gevolg is dat het merendeel van de leerlingen uit het vertrouwde schoolnest wordt geplukt, los van vele vrienden die wél al gaan studeren, om vervolgens in een klas gegooid te worden waar 90% elkaar nog niet kent. Alles is ineens anders. Zo ook voor Tom.

Wat verdwaald en verlaat komt hij mijn lokaal binnen voor de eerste les. Na hem verwelkomd te hebben vraag ik of hij zijn pet af kan doen. Hij snapt dat niet zo goed; op zijn vorige school was het geen probleem. Argwanend kijkt hij om zich heen, doet een beetje uit de hoogte en hoopt dat de les snel voorbij is. De volgende les probeert hij het weer; met pet op betreedt hij het lokaal. Weer vraag ik of hij zijn pet af kan doen. Zo zijn er nog vele regels waar hij het liefst zo min mogelijk van wil weten, hij heeft eigenlijk geen zin om weer helemaal opnieuw te beginnen. 

Toch blijven de lessen gewoon doorgaan. Leerlingen leren elkaar wat beter kennen, er vormen zich groepjes en het besef van het toch best graag het eindexamen willen halen dringt tot de leerlingen door; dit jaar biedt nieuwe kansen.

Op microniveau zijn er ook transities. De batterij van Toms mobiel lijkt twee keer zo lang mee te gaan. Telkens als zijn hand langzaam naar zijn mobiel die op de tafel ligt beweegt is er slechts een kort gewetensvol oogcontact met de docent nodig om de hand weer van de mobiel af te laten springen, alsof deze gloeiendheet zou zijn. Hij lacht. 

Als de sneeuwbuien eenmaal over zijn gewaaid en de dagen weer langer worden is de tijd van wennen voorbij. Leerlingen kennen de regels, krijgen meer vertrouwen in zichzelf en hebben een helderder doel voor ogen over wat ze hierna gaan doen. Ze komen erachter dat ze sommige vakken best leuk vinden, dat ze er goed in zijn en ze er later misschien zelfs iets mee willen doen. Leerlingen komen ineens te vroeg in plaats van te laat. Pettendrager Tom komt tegenwoordig met een hip nieuw en nu ook zichtbaar kapsel naar de lessen. De klas straalt vertrouwen uit, de eindexamens zijn in zicht.

Op de diploma-uitreiking komt vervolgens van alles samen. Tom is er ook en vraagt of wij samen het glas heffen op zijn diploma. Vervolgens stelt hij mij trots aan zijn feestvierende familie voor. Hij straalt, dus ik ook.