Column Gepko - Observeer, leer en waardeer

Uitgelicht op: 05-04-2018 om 18:57 in: Deelnemers

De leerlingen staan al voor de deur van het lokaal te wachten. Het is dinsdagmiddag het zesde uur: mentorles. Ik doe de deur open, de leerlingen stuiven langs elkaar naar binnen en van achteren naar voren vullen de stoelen zich. De jongens op de achterste rij gooien propjes papier en een pen naar elkaar. De meiden daarvoor zitten met elkaar te kletsen en te lachen. Nog verder naar voren zitten sommigen op hun Chromebook of kijken mij aan, wachtend totdat ik zeg dat iedereen zijn of haar Chromebook en telefoon weg moet leggen omdat we gaan beginnen. Zoals altijd.

Column Anouk - ‘Lastige’ pubers die grenzen verkennen

Uitgelicht op: 26-03-2018 om 14:40 in: Deelnemers

Het is de nachtmerrie van elke (beginnend) docent: een groep pubers die op geen enkele manier inzet toont of naar je luistert. Al voordat ik als docent Frans in het onderwijs startte, bekroop mij dit schrikbeeld. Maar over ‘lastige pubers’ valt intussen meer te zeggen. 

Column Martina - 'Heeft u eerder lesgegeven?'

Uitgelicht op: 05-03-2018 om 16:20 in: Deelnemers

Hoe zit het met onze column? Het is de omgekeerde wereld: een van mijn leerlingen, Luuk, stuurde mij deze reminder per mail. Twee weken geleden vroeg ik hem of hij samen met mij een column wilde schrijven over onze belevenissen. Je leest het goed: onze belevenissen. In een lokaal is er een wisselwerking tussen leraar en leerling, dus waarom niet ook in deze column?

Workshop 'Lesgeven vanuit vertrouwen'

Uitgelicht op: 19-02-2018 om 14:49 in: Deelnemers

Eerst De Klassers Martina, Anouk en Gepko geven op maandag 5 maart de workshop 'Lesgeven vanuit vertrouwen' bij stichting NIVOZ in Driebergen. Ben jij net voor de klas begonnen in het voortgezet onderwijs? Dan kan deze dag je een verrassend perspectief geven op lesgeven.

Column Tim - Wat is er nog waar?

Uitgelicht op: 05-02-2018 om 13:59 in: Deelnemers

‘Meneer, wat is er dan nog waar?’ riep Freek uit, nadat ik mijn V6-klas net een experiment had laten ondergaan. De ene helft van de klas had een foto van een demonstratie gekregen waarbij een fotograaf heel dicht op de demonstranten stond. De andere helft kreeg een foto waarbij de fotograaf de demonstratie van bovenaf vastlegde. Ik had ze de opdracht gegeven om bij de foto een onderschrift te schrijven. ‘Een drukbezochte demonstratie in de straten van Franse stad’ kwam ongeveer vier of vijf keer voorbij. De andere helft van de klas: ‘Niemand echt geïnteresseerd in Franse demonstraties’. De verschillende foto’s hadden dus een heel ander beeld gegeven over hoe drukbezocht de demonstratie eigenlijk was. Het deed ze denken aan Donald Trump die zijn inauguratie de drukstbezochte inauguratie in de geschiedenis van Amerika vond.

1 van 35
Volgende