Column Jurian - Freek Vonk

Uitgelicht op: 13-11-2017 om 11:41 in: Deelnemers

Ik moet eerlijk bekennen, vroeger was ik nooit van plan leraar te worden. Ik wilde altijd bioloog à la “Freek Vonk” worden en ik heb dan ook een deel van mijn studie in de jungle doorgebracht. Daar bleek echter dat ik niet zo “Freek Vonk” was als ik dacht. De jungle vond ik geweldig, maar het onderzoek eromheen was niet wat ik van tevoren verwacht had. Opeens moest ik dus op zoek naar iets anders, maar wat? Enkele mensen in mijn omgeving zeiden: “leraar zou wel wat voor jou zijn!” Naar aanleiding daarvan ben ik mij gaan oriënteren en heb ik me aangemeld voor ‘Eerst De Klas’. Eigenlijk sta ik door deze mensen, anderhalf jaar later, met veel plezier voor de klas.

Column Saskia - Is passie overdreven?

Uitgelicht op: 07-11-2017 om 11:40 in: Deelnemers

Ooit legde iemand mij uit dat mensen die zeggen dat ze het ‘druk druk druk’ hebben, waarschijnlijk overdrijven. Immers, hoe kunnen deze mensen anders de tijd hebben om 3x ‘druk’ te zeggen? Toch ligt in het onderwijs en in dit traineeship het gevaar van een ‘druk druk druk’ persoon te worden op de loer. Het valt me op hoe normaal het is om altijd met je lessen bezig te zijn, je altijd verplicht te voelen te reageren op mails en apps, en dit ook nog eens met een Eerst De Klas-visie te doen. Natuurlijk doorzag ik dat probleem en natuurlijk zou ik nooit in deze valkuil vallen.

Column Goke - Tussen de regels..

Uitgelicht op: 02-11-2017 om 12:59 in: Deelnemers

Met uitgebreide plannen voor deze les kom ik binnen in het lokaal, er is nog véél te doen! Daar tref ik de leerlingen gebogen rondom een apparaat en al snel herinner ik me het mailtje over ‘Eva’. Omdat Eva zo regelmatig ziek thuis is zou ze met dit apparaat vanuit huis een deel van de lessen gaan volgen. Eva is goed te zien en horen via haar apparaat dat op een tafeltje geïnstalleerd staat. Ik krijg zelf een microfoontje om en de les kan beginnen!

Column Nienke - Utopie?

Uitgelicht op: 01-11-2017 om 13:17 in: Deelnemers

Emma, een hardwerkend, eigenwijs meisje van 15 jaar, zit al vijf minuten met haar vinger omhoog. Met een zuur gezicht ondersteunt ze haar rechterarm met haar linkerarm om hem om hoog te kunnen blijven houden. Ze ziet het niet, mijn stagiaire, een vrolijke creatieveling, maar ze doet haar best om bij iedereen te controleren of ze snappen wat ze moeten doen. Maar ze kan maar op één plaats tegelijkertijd zijn. In de 5-vwo-klas van 28 leerlingen is het soms moeilijk om je aandacht te verdelen.

Column Jacob - Levensles

Uitgelicht op: 09-10-2017 om 12:04 in: Deelnemers

Bijna elke docent zal het herkennen: soms heb je van die klassen waarin het helemaal niet loopt. Je vraagt jezelf af hoe de leerlingen iets te leren. Ze willen niet meedoen, luisteren niet goed. Je gaat twijfelen of je de leerlingen echt wat meegeeft op het gebied van de doelen die gesteld zijn voor leerlingen.

1 van 33
Volgende