Column Goke - Tussen de regels..

Uitgelicht op: 02-11-2017 om 12:59 in: Deelnemers

Met uitgebreide plannen voor deze les kom ik binnen in het lokaal, er is nog véél te doen! Daar tref ik de leerlingen gebogen rondom een apparaat en al snel herinner ik me het mailtje over ‘Eva’. Omdat Eva zo regelmatig ziek thuis is zou ze met dit apparaat vanuit huis een deel van de lessen gaan volgen. Eva is goed te zien en horen via haar apparaat dat op een tafeltje geïnstalleerd staat. Ik krijg zelf een microfoontje om en de les kan beginnen!

Column Nienke - Utopie?

Uitgelicht op: 01-11-2017 om 13:17 in: Deelnemers

Emma, een hardwerkend, eigenwijs meisje van 15 jaar, zit al vijf minuten met haar vinger omhoog. Met een zuur gezicht ondersteunt ze haar rechterarm met haar linkerarm om hem om hoog te kunnen blijven houden. Ze ziet het niet, mijn stagiaire, een vrolijke creatieveling, maar ze doet haar best om bij iedereen te controleren of ze snappen wat ze moeten doen. Maar ze kan maar op één plaats tegelijkertijd zijn. In de 5-vwo-klas van 28 leerlingen is het soms moeilijk om je aandacht te verdelen.

Column Jacob - Levensles

Uitgelicht op: 09-10-2017 om 12:04 in: Deelnemers

Bijna elke docent zal het herkennen: soms heb je van die klassen waarin het helemaal niet loopt. Je vraagt jezelf af hoe de leerlingen iets te leren. Ze willen niet meedoen, luisteren niet goed. Je gaat twijfelen of je de leerlingen echt wat meegeeft op het gebied van de doelen die gesteld zijn voor leerlingen.

Column Jeftha - Over(samen)leven

Uitgelicht op: 04-10-2017 om 10:10 in: Deelnemers

Als mijn nichtje van twee een gele speelgoedtaxi van haar vriendinnetje afpakt en het autootje naar de andere hoek van de kamer wil transporteren, berispt mijn broer haar: “Samen spelen Emma! Je hebt genoeg speelgoed, en je mag dat met Laura delen.”

Column Hidde - ‘Welkom in het nieuwe West’

Uitgelicht op: 26-09-2017 om 12:39 in: Deelnemers

“Meester waarom gebruikt u zulke moeilijke woorden, wij doen geen vwo ofzo. U geeft mij hoofdpijn”. Dat was de reactie van Omar toen ik vertelde dat ik sociale geografie en planologie had gestudeerd. Ik was zijn vraag aan het beantwoorden waarom ik ervoor had gekozen om aardrijkskundeleraar te worden. Stiekem zijn het ook vooral dit soort fantastische opmerkingen van leerlingen die ervoor zorgen dat ik ook docent aardrijkskunde wil blijven. Waarschijnlijk zonder dat Omar zich hiervan bewust is. Dit is slechts een van de vele anekdotes die ik haal uit mijn nieuwe 3 mavo klas, die ik op het moment dat ik deze column schrijf al welgeteld twee keer les heb gegeven.

Vorige
2 van 34
Volgende