Ronald - 1988 - 5e Tranche

MA opleiding: Planologie
Schoolvak: Aardrijkskunde

Ik heb gesolliciteerd voor EDK, omdat werken in het onderwijs mij al lange tijd aanspreekt en omdat ik tegelijkertijd ook wordt aangetrokken door het bedrijfsleven. EDK biedt een beetje ‘best of both worlds’. Een ander belangrijk aspect dat ik als starter zoek in een baan, betreft de ontwikkelingsmogelijkheden. Het gebeurt al snel dat je in een startersbaan wordt meegesleurd in de waan van de dag, waarin je nauwelijks bewust stilstaat bij je persoonlijke ontwikkeling. EDK biedt allereerst oneindig veel mogelijkheden om je ontwikkelen als mens, want dat vraagt werken in het onderwijs nu eenmaal van je. Daarnaast biedt de lerarenopleiding de benodigde mogelijkheden tot reflectie en verdieping op het onderwijs, en biedt het leiderschapsprogramma kansen om je als ‘leider’ te ontwikkelen in de breedste zin van het woord.

Ik verwacht dat EDK mij meer ontwikkelingsmogelijkheden kan bieden dan menig andere baan. Ik verwacht dat ik verliefd zal worden op het onderwijs, waarin ik op dit moment slechts geringe ervaring heb. Ik kan me voorstellen dat een klas vol opstandige pubers energie vreet, maar dat het je tegelijkertijd ook weer ongekend veel energie kan geven. Ik verwacht dat het enthousiasmeren en inspireren van jongeren mij meer voldoening geeft dan het schrijven van beleidsadviezen en ingewikkelde onderzoeksrapportages. Ik verwacht dat het leiderschapsprogramma daarnaast nieuwe inspiratie kan bieden voor mijn stijl als docent, en tegelijkertijd een unieke kans zal zijn om bij gerenommeerde bedrijven een kijkje in de keuken te nemen.

Over vijf jaar verwacht ik een ‘hybride docent’ te zijn: de ene helft in de week werkzaam als docent, de andere helft werkzaam als beleidsadviseur of onderzoeker. Ik verwacht namelijk dat ik tijdens EDK even enthousiast zal worden van het lesgeven als van het leiderschapsprogramma. Zowel voor het onderwijs als het bedrijfsleven zijn dergelijke hybride docenten naar mijn mening waardevol. De hybride docent brengt verfrissende, nieuwe en hippe perspectieven mee het klaslokaal in en verkleint de kloof tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

“Door de diversiteit binnen het programma van Eerst de Klas denk ik mij breed te kunnen ontwikkelen. Ik verheug mij op twee volle jaren van zelfontplooiing met een steile leercurve.”