Daan - 1990 - 8e tranche

De theoretische en praktische kennis van je vak overbrengen zou voor leerlingen in principe genoeg moeten zijn om hun eindexamen te kunnen halen, maar waar het tenslotte om gaat, is om je leerlingen in te laten zien waarom het belangrijk is wat je leert op school en wat voor verantwoordelijkheid je hiermee krijgt en welke rol je later met deze kennis (en ook wijsheid) in de samenleving kan spelen. Wanneer je zelf geen weet hebt van deze samenleving en direct voor onderwijs gaat zonder een bedrijfskant te hebben ervaren, lijkt het me lastig om dit aan je leerlingen mee te geven. 

Ik hoop dat Eerst De Klas me inzicht kan geven in de relevantie van verschillende schoolsystemen in combinatie met het bedrijfsleven en de samenleving. Ik hoop op de vraag: “Waarom leren we wat we leren?” een antwoord te kunnen vinden dat bevredigend is voor mezelf, voor de leerlingen nu, maar ook voor als ze straks 10 jaar ouder zijn.

Over 5 jaar hoop ik nog steeds (positief) kritisch te zijn op onderwijs en bezig te zijn met het beantwoorden van meta-onderwijsvragen. Daarbij hoort natuurlijk ook nog de rol als docent bij en wie weet blijf ik ook wel betrokken bij een bedrijf. Oftewel, eigenlijk weet ik het nog helemaal niet. Laat ik eerst kijken wat de komende maanden me brengen en daarna wat verder te kijken in de toekomst. 

“Door de diversiteit binnen het programma van Eerst de Klas denk ik mij breed te kunnen ontwikkelen. Ik verheug mij op twee volle jaren van zelfontplooiing met een steile leercurve.”