Gepko - 1990 - 8e tranche

Ik wil leerlingen helpen bij een ontdekkingsreis qua kennis, qua passie en qua persoonlijkheid. Dat is de belangrijkste zin uit mijn motivatiebrief. Ik wist al jarenlang dat ik ooit voor de klas wilde staan, maar had geen uitgestippeld carrièreplan waarin stond wanneer dat moest gebeuren. Het concept van Eerst De Klas biedt mij de mogelijkheid om direct voor de klas te staan en bovenstaande zin waar te maken, maar tegelijkertijd mag ik mezelf ook ontwikkelen. Ik draag dus niet alleen kennis over, maar ontvang die zelf ook. De combinatie van lesgeven en leren, van werken en ontdekken, klinkt als een ideale kans die ik dan ook graag een goede invulling geef.

Ik zie Eerst De Klas als een uitdaging om mijn comfortzone te vergroten en (denk- en leef)werelden met elkaar te verenigen. Via Eerst De Klas kan ik veel kennis en ervaringen opdoen om te ontdekken op welke manier ik binnen én buiten het klaslokaal kan groeien en betekenisvol kan zijn. Ik verwacht een betere docent te worden vanwege de tips uit de colleges, door de cursussen uit het leiderschapsprogramma, maar bovenal door voor de klas en tussen leerlingen en andere docenten te staan. Daarnaast verwacht ik te groeien als persoon door om te gaan met de vele prikkels uit verschillende werelden: van het onderwijs tot het bedrijfsleven, van een brugklasser tot de minister-president.

Over vijf jaar hoop ik nog steeds midden in de maatschappij te staan. Dat kan betekenen dat ik nog steeds geniet van het lesgeven, van de aangename sfeer op school en van het opbouwen van een band met leerlingen. Maar het is niet te voorspellen welke kansen - zowel privé als zakelijk - zich de komende jaren voordoen. Een mooi scenario lijkt mij dat ik het lesgeven combineer met andere maatschappelijke betrekkingen, bijvoorbeeld in de journalistiek of de politiek. Ik vind het vooral belangrijk dat ik over vijf jaar uiteraard gelukkig ben, maar ook nog steeds geniet van wat ik doe en dat ik voldoening kan halen uit betekenisvol voor anderen te zijn.

“Door de diversiteit binnen het programma van Eerst de Klas denk ik mij breed te kunnen ontwikkelen. Ik verheug mij op twee volle jaren van zelfontplooiing met een steile leercurve.”