Koen - 1992 - 8e tranche

Als je eenmaal door het onderwijs gegrepen bent, laat het je moeilijk los. Zoveel maakte mijn deelname aan de Nationale DenkTank 2015 met als thema ‘leren van de toekomst’ mij duidelijk. Lesgeven combineert voor mij de uitdaging en kick van publiekelijk spreken, de waardigheid van maatschappelijk betrokken zijn en de trots om leerlingen te zien opbloeien. Eerst De Klas was daarmee een logische keuze. Waar anders vind je net zo’n groep startende onderwijsfanaten die goed begeleid opgeleid worden én ook nog buiten het onderwijs mogen rondkijken?

Ik hoop dat Eerst De Klas mij – kort gezegd – drie zaken kan brengen. Ten eerste hoop ik mij bewust te kunnen worden van mijn persoonlijke sterktes en daarmee manieren om die te kunnen vertalen naar goed onderwijs. Daarnaast reken ik op veel inspiratie om ideeën en praktijken van binnen én buiten de school uit te werken in de klas. Maar bovenal verwacht ik een hele hoop plezier te gaan hebben, zowel met mijn medetrainees als met de honderden leerlingen die ik de komende jaren zal  ontmoeten.

Ik ga ervan uit dat ik voorlopig wel even zoet ben met mijn huidige aanstelling op twee scholen, waarbij ik de prachtige kans heb gekregen om een volledig nieuwe school te helpen opzetten. Hoe mijn leven er over vijf jaar uitziet, kan ik echter onmogelijk zeggen. Persoonlijk vind ik de docent-ZZP combinatie die EDK’ers uit eerdere tranches hebben gevonden, erg inspirerend. Het is dus blijkbaar mogelijk om het regelmatige docentenbestaan te combineren met de vrijheid van zelfstandig ondernemen. Wie weet biedt zo’n constructie mij de gelegenheid dit mooie vak te combineren met het najagen van een nieuwe set interesses.

“Door de diversiteit binnen het programma van Eerst de Klas denk ik mij breed te kunnen ontwikkelen. Ik verheug mij op twee volle jaren van zelfontplooiing met een steile leercurve.”