Tim - 1986 - 8e tranche

Na 11 jaar op de universiteit gestudeerd en gewerkt te hebben, ben ik langzaam tot de conclusie gekomen dat ik lesgeven leuker vind dan onderzoek doen: een klas inspireren om moeilijke, maatschappelijke vraagstukken te analyseren en er een eigenstandige mening bij te vormen vind ik een veel grotere uitdaging dan het doen van onderzoek zelf. Ik durf initiatief te nemen om het onderwijs te verbeteren, maar wil ook de persoonlijke kwaliteiten ontwikkelen om die initiatieven zo goed mogelijk te organiseren. Eerst De Klas maakt met de combinatie van lesgeven en ontwikkeling van leiderschapskwaliteiten die ambities mogelijk.

Een intensief traineeshipprogramma waarbij ik mezelf op meerdere vlakken zal leren kennen en zal ontwikkelen. Ik verwacht vooral veel reflectie: wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe? Ik denk dat ik veel zal leren van mede-trainees, LDO’ers, leerlingen en collega’s en hoop dat zij mij ondersteunen bij die persoonlijke ontwikkeling. Bovendien denk ik meer inzicht te krijgen in mijn didactische min- en pluspunten. Waar ik vele jaren op academisch niveau cognitief bezig ben geweest, kijk ik er naar uit om nu vooral praktisch te worden uitgedaagd, waarbij leren en doen hand in hand gaan.

Ik zie over 5 jaar een docent voor zich die enthousiast en actief voor de klas staat en probeert bij te dragen aan de verbetering en uitvoering van het MAW-onderwijs; die via een eerste bestuurlijke functie meer betrokken is bij de inrichting van het onderwijs in het algemeen en die bovenal elke dag met veel plezier naar zijn werk gaat.  

“Door de diversiteit binnen het programma van Eerst de Klas denk ik mij breed te kunnen ontwikkelen. Ik verheug mij op twee volle jaren van zelfontplooiing met een steile leercurve.”