Laurens - in memoriam - 1984 - 4e Tranche

In memoriam: Laurens van der Graaff (1984-2014)

17 juli 2014
Vol ongeloof hebben wij kennisgenomen van het overlijden van Laurens van der Graaff, trainee van Eerst de Klas van de vierde lichting (2012-2014).
Laurens zat samen met zijn vriendin in het verongelukte vliegtuig van Malaysia Airlines.
Laurens was een enthousiaste, betrokken trainee, een zeer sociale, bekwame en inspirerende docent en bovenal een geïnteresseerde, positieve jongeman.

Een veelzijdig mens: actief bij roeivereniging Skøll en van 2010 tot 2013 redacteur voor studententijdschrift Propria Cures. In het kader van het leiderschapsprogramma van Eerst de Klas heeft Laurens voor Shell meegeschreven aan educatief lesmateriaal voor het voortgezet onderwijs over energievraagstukken. Met het project Doneer de Zon bij ABN Amro heeft hij vervolgens een grote bijdrage geleverd aan de installatie van 25 zonnepanelen voor het Geert Groote College in Amsterdam, de school waar hij docent was.

Wij zijn geschokt door dit plotselinge en oneerlijke verlies. Ons medeleven gaat uit naar zijn gezin, familie, vrienden, collega’s en leerlingen.

Hieronder een greep uit de online verschenen stukken die aandacht geven aan Laurens:
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3692987/2014/07/21/Laurens-van-der-Graaff-29-is-nu-in-de-lucht-als-sterrenstof.dhtml
- http://bertienminco.nl/over-laurens-de-beste-leraar-die-ze-heeft-gehad

- http://www.propriacures.nl/2014/07/in-memoriam-lvdg-1984-2014/
- http://www.roeined.nl/2014/07/19/memoriam-bedenk-wat-je-hebt/
- http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3692400/2014/07/22/De-slachtoffers-van-vlucht-MH17.dhtml
- http://www.nytimes.com/2014/07/21/world/europe/teacher-and-restaurateurs-were-malaysia-airlines-flight-17-17-victims.html?_r=0
- http://www.at5.nl/artikelen/131563/laurens-was-echt-de-coolste-leraar-van-de-school
- http://www.metronieuws.nl/nieuws/vol-ongeloof-na-dood-laurens-en-karlijn/SrZngu!C1O69a1L5cxo/

 

September 2012 schreef hij deze motivatie voor zijn deelname aan Eerst de Klas

MA opleiding: Nederlandse taal en cultuur
Schoolvak: Nederlands  

Sommige mensen zeggen wel eens ‘als mijn echte carrière niet wil vlotten, kan ik altijd nog terecht in het onderwijs’. Dat vind ik een belediging. Het sluit aan bij het beeld van de uitgebluste wiskundedocent die eigenlijk professor had willen worden. Of hacker. Van dat beeld moeten we af, ik hoop daar een bescheiden bijdrage aan te kunnen leveren. Het onderwijs biedt in mijn ogen een uitdagende, veelzijdige en vooral leuke baan in een omgeving die je jong houdt en inzicht biedt in het leven van jonge mensen. Eerst de Klas was (en is) in mijn ogen een ontzettend leuk en goed initiatief dat juist die mensen aanspreekt die nodig zijn om het beeld van een enthousiaste en begaafde docent te versterken. Daarnaast is het leiderschapsprogramma een belangrijke motivatie geweest: je wordt in het traineeship naast docent ook getraind in je vaardigheden als leider. Als het je lukt om in een klas het beste in de leerlingen naar boven te halen, dan moet het in een professionele omgeving ook kunnen. En vice versa natuurlijk.

Omdat ik al wat ervaring heb met lesgeven aan middelbare scholieren, hoop ik vooral op verdieping. De lessen die ik gaf gingen goed, maar berustten voor mijn gevoel veelal op beginnersgeluk. Ik wil de achterliggende gedachten en theorieën van het lesgeven ‘meester maken’. Ook zoek ik verdieping in het het leiderschapsprogramma, de wereld van het bedrijfsleven is op het moment nog één groot vraagteken. Ik hoop me te kunnen ontplooien op bedrijfsmatig gebied en mijn creativiteit in te kunnen zetten bij het ontwikkelen van de plannen van een bedrijf op het gebied van duurzaamheid.

“Door de diversiteit binnen het programma van Eerst de Klas denk ik mij breed te kunnen ontwikkelen. Ik verheug mij op twee volle jaren van zelfontplooiing met een steile leercurve.”