Bram - 1981 - 1e tranche

MA opleiding: Biologie
Schoolvak: Biologie

December 2012

Tegen het einde van mijn studie was ik erg zoekende naar waar mijn ambities lagen. Ik had net besloten dat een carrière in de wetenschap mij niet gelukkig zou maken, maar goede alternatieven had ik ook niet. Bij toeval kreeg ik de vacature van Eerst de Klas onder mijn neus geschoven. Een vriend vond het echt iets voor mij. Ik was nog sceptisch, totdat ik mij meer verdiepte in het programma. De unieke combinatie van bedrijfsleven en onderwijs in het aangeboden leiderschapsprogramma trok mij enorm. De sollicitatie verliep vlot en voor ik het wist zat ik met 18 anderen in een twee jaar durende achtbaanrit van onvergetelijke ervaringen en steile leercurves.
Vooraf had ik me geen voorstelling kunnen maken van wat we allemaal zouden leren, doen en presteren. Achteraf sta ik er nog steeds van te kijken wat we allemaal neergezet hebben.

Mijn keus aan het einde van het traject was om de komende jaren voor de klas te blijven staan. Het managen van een klas, de kennisoverdracht en leerlingen zichzelf laten overtreffen zijn ervaringen die ik dankzij Eerst de Klas heb mogen meemaken en waar ik enorm van kan genieten. Ook sinds het programma ben ik veel gegroeid in mijn rol als docent. Daarnaast ben ik op zoek gegaan naar extra uitdagingen naast het lesgeven en daardoor nu betrokken bij tal van projecten binnen de school. Ook begeleid ik docenten in opleiding, wat een hele extra dimensie aan het docentschap geeft. Ik merk dat veel van wat we geleerd hebben in het leiderschapsprogramma van Eerst de Klas mij ook daar goed van pas komt.

Wat de toekomst verder nog zal brengen, is ook voor mij nog vaag. Misschien sta ik wel tot mijn pensioen voor de klas, maar het kan evengoed zo zijn dat ik met een aantal jaar toch ga kijken wat het bedrijfsleven nog verder te bieden heeft."  

“Door de diversiteit binnen het programma van Eerst de Klas denk ik mij breed te kunnen ontwikkelen. Ik verheug mij op twee volle jaren van zelfontplooiing met een steile leercurve.”